A
a

Aktualności

Jury XXVI OFPoM

Przedstawiamy jurorów XXVI Ogólnopolskiego Festiwalu Pieśni o Morzu w Wejherowie.

Przewodniczący:

prof. dr hab. Eugeniusz Kus – Akademia Sztuki w Szczecinie

Członkowie:

prof. dr hab. Dariusz Dyczewski – Prezes Zarządu Głównego PZCHiO; Akademia Sztuki w Szczecinie

prof. dr hab. Jan Borowski – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

dr hab. Piotr Jańczak – Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

dr hab. Sławomir Bronk – Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

 

EUGENIUSZ KUS

Ukończył Akademię Muzyczną w Poznaniu, a następnie doskonalił swe umiejętności  na wyższych uczelniach muzycznych w  Warszawie, Hadze, Rotterdamie i w Wiedniu.

Od 1969 do 2005 roku był kierownikiem artystycznym chóru Uniwersytetu Szczecińskiego, a od 1984 r. prowadził profesjonalny kameralny chór i orkiestrę Camerata Nova. Z zespołami tymi brał udział w wielu festiwalach, koncertował prawie we wszystkich krajach Europy, a także w USA, Chinach i Brazylii. Z wymienionymi zespołami a także jako dyrygent gościnny z orkiestrami Filharmonii Szczecińskiej, Bałtyckiej, Koszalińskiej, Zielonogórskiej, Kameralnej z Prenzlau i innymi dokonał wykonania wielu znaczących dzieł muzyki wokalno – instrumentalnej i kameralnej od utworów okresu baroku; J.S.Bacha ( w tym obie Pasje, Magnificat,Oratorium na Boże Narodzenie) A.Vivaldiego, G.F.Haendla, poprzez msze W.A Mozarta, oratoria J.Haydna, dzieła J.Brahmsa, Rossiniego aż do muzyki kompozytorów współczesnych (K.Szymanowski, C.Orff, I.Strawiński, Z.Kodaly, P.Moss, K.Penderecki,i inni), w tym także kompozytorów szczecińskich.

Często zapraszany do udziału w jury międzynarodowych konkursów chóralnych, śpiewu solowego i kompozytorskich we Włoszech, Grecji, Niemczech, Bułgarii, Hiszpanii, Polsce, na Węgrzech w Chinach, w Hong-Kongu, Korei Południowej.

Pełniąc w latach 1974 – 2007 funkcję dyrektora Zamku Książąt Pomorskich, największego centrum kultury w Szczecinie, był  inicjatorem i organizatorem wielu festiwali, warsztatów i koncertów. Jest dyrektorem artystycznym znaczących festiwali muzycznych w Kamieniu Pomorskim ,i Szczecinie oraz dyrektorem artystycznym i przewodniczącym jury Konkursu Choralnego w Gorizii/Włochy. Posiada tytuł profesora sztuk muzycznych. W latach 2004 do 2010 był profesorem Akademii Muzycznej w Poznaniu, a od 2010 do 2017 profesorem Akademii Sztuki w Szczecinie. Za swe  zasługi otrzymał m. inn. Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2004), dwukrotnie Krzyż Zasługi Republiki Federalnej Niemiec (1999 i 2012) i  Złoty Medal Gloria Artis (2020).

DARIUSZ DYCZEWSKI

Absolwent Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Poznaniu, Podyplomowego Studium Emisji Głosu, Podyplomowego Studium Chórmistrzostwa w AM w Bydgoszczy, Podyplomowego Studium przy AM we Wrocławiu w zakresie zarządzania placówkami oświatowymi i kulturalnymi.

Był asystentem chórmistrza w szczecińskiej Operze i Operetce, współpracował z Teatrem Lalek PLECIUGA w Szczecinie, prowadził zajęcia z emisji głosu i fonetyki pastoralnej w Arcybiskupim Wyższym Seminarium Duchownym w Szczecinie, a także na Podyplomowym Studium Emisji Głosu w Bydgoszczy. W latach 90-tych założył Chór Dziecięcy Politechniki Szczecińskiej Don-Diri-Don i Chór Chłopięco-Męski TVP-Szczecin Pueri Cantores. Uczestniczył w festiwalach, konkursach i kongresach muzycznych w Europie, a także w USA, Kanadzie, na Wyspach Bahama, w Chinach, Brazylii, Wenezueli, w Indiach, Malezji, Singapurze, Katarze, w Australii, Japonii, Emiratach Arabskich, zdobywając ponad 80 nagród i wyróżnień. Z chórami koncertował w Filharmonii Narodowej
w Warszawie, Filharmoniach: Szczecińskiej, Berlińskiej, Pekińskiej. W 2019 roku chór pod kierunkiem Dariusza Dyczewskiego wziął udział w 41 Międzynarodowym Konkursie CHORUS INSIDE CHRISTMAS w Budapeszcie, jednej z największych i prestiżowych imprez śpiewaczych w Europie. Zespół wystartował w trzech kategoriach: muzyka sakralna i muzyka pop, w której otrzymał Złoty Dyplom oraz muzyka ludowa, w której dostał najwyższą punktację oraz zdobył najważniejszą nagrodę – Grand Prix konkursu. Don Diri Don zdobył również dodatkowe nagrody m.in. za najlepszą choreografię, za wysoki poziom artystyczny prezentowanych utworów folklorystycznych oraz nagrodę dla najlepszego dyrygenta (tytuł pn. BEST CONDUCTOR).W 2023 na Międzynarodowym Konkursie CHORUS INSIDE – ESPANIA  ( LLORET DE MAR ) , chór Don – Diri – Don zdobył Grand Prix i pokonał 15 chórów z Hiszpanii, Grecji, Rumunii, Mołdawii, Chorawcji i Włoch.

W ramach prowadzonej działalności naukowo-artystycznej oraz dydaktycznej, w latach 1991-2010 był zatrudniony w Akademii Muzycznej w Poznaniu – Filia w Szczecinie, gdzie w kadencji 2004 – 2010 pełnił funkcję dziekana Wydziału Edukacji Muzycznej. W latach 2003 – 2012 prowadził zajęcia w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W latach 2010 – 2016 pełnił funkcję dziekana Wydziału Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie, a w kadencji 2016 – 2020 sprawował funkcję rektora Uczelni. 3 listopada 2011 otrzymał akt nominacji profesora sztuk muzycznych przyznany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Prowadził wykłady w Austrii, we Włoszech i na Wyspach Kanaryjskich. Zasiadał w roli jurora w konkursach międzynarodowych m.in. na Słowacji, Litwie we Włoszech i Chorwacji. Jest powoływany przez Radę Doskonałości Naukowej w charakterze recenzenta habilitacji i profesur.

Prof. Dariusz Dyczewski prowadzi aktywną działalność również na polu edukacji artystycznej szkolnictwa pierwszego i drugiego stopnia. Od 2010 roku jest konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. 30 listopada 2013 roku z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odebrał nominację na kadencję 2014 – 2017 do pełnienia funkcji doradcy metodycznego obejmującego zasięgiem całą Polskę. W latach 2015-2018 pełnił funkcję członka Rady do spraw Szkolnictwa Artystycznego powoływanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest dyrektorem prywatnych szkół muzycznych Leonarda Piwoni w Szczecinie.

Prof. Dariusz Dyczewski jest jedną z kluczowych postaci środowiska chóralistyki polskiej. W roku 2006 został powołany na dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach – jednego z najstarszych festiwali chóralnych w Polsce. Jest również Członkiem Rady Artystycznej oraz jurorem Ogólnopolskiego Turnieju Chórów Legnica Cantat. W 2013 roku został wybrany do pełnienia funkcji Prezesa Polskiego Związku Chórów i Orkiestr w Polsce na kadencję 2013 – 2017, a następnie 2017 – 2021 i 2021 – 2025. PZChiO zrzesza niemal 400 chórów i orkiestr z całej Polski. Aktywnie udziela się jako juror w ogólnopolskich konkursach chóralnych w Bydgoszczy, Legnicy, Barczewie, Międzyzdrojach, Kaliszu, Łodzi, Katowicach ,Cieszynie, Lublinie, Chełmnie. Ponadto, od 2014 roku jest członkiem Prezydenckiej Rady ds. Kultury przy Prezydencie Miasta Szczecin.

JAN BOROWSKI

Profesor doktor habilitowany sztuk muzycznych, dyrygent, pedagog, animator kultury muzycznej. Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury prof. Jana Wojtachy oraz Podyplomowe Studium Emisji Głosu w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Pedagog Instytutu Dyrygentury Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Założył i prowadził m.in. Chór Szkoły Podstawowej w Rudzicy, Żeński Zespół Wokalny Gminnego Ośrodka Kultury w Rudzicy oraz Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej (obecnie Chór Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego). Z chórami koncertował na Słowacji, w Czechach, Grecji, Macedonii, Niemczech, Kanadzie, Chorwacji, Hiszpanii i we Włoszech. Z prowadzonymi zespołami zdobył ponad 100 nagród na polskich i międzynarodowych festiwalach, w tym czternastokrotnie Grand Prix.

Nagrał 7 CD m.in. Requiem for the living Dana Forresta (polska premiera) oraz Missa de Maria a Magdala Pawła Łukaszewskiego (światowa premiera). Za ostatnią z wymienionych otrzymał Orphee d’Or – Grand Prix du Disque Lyrique przyznaną przez francuską Académie du Disque Lyrique, dwie nominacje do Fryderyka w kategoriach Album roku muzyka współczesna i Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej oraz Choc de Classica francuskiego magazynu muzycznego „Classica”.

Jedenastokrotnie uhonorowano go indywidualną nagrodą dyrygencką. W dorobku ma też kilkadziesiąt innych wyróżnień i odznaczeń, w tym: Międzynarodową Nagrodę im. Stanisława Moniuszki za wybitne zasługi dla społecznego ruchu muzycznego, Złotą Odznakę z Wieńcem Laurowym za działalność społeczną i zasługi dla Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, Odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Jest jurorem festiwali chóralnych oraz członkiem rady artystycznej Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Chóralnego Cançó Mediterrània Lloret de Mar /Barcelona w Hiszpanii.

PIOTR JAŃCZAK

Dyrygent, kompozytor, pianista. Studia ukończył w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej w klasie dyrygowania prof. Janusza Staneckiego. Absolwent Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego w/w uczelni.

Założyciel i dyrygent chórów działających przy Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Wyrzysku: Międzyszkolnego Chóru „Canto”, Wyrzyskiego Chóru Męskiego oraz Wyrzyskiego Chóru „Canto”. Wraz z zespołami zdobył ponad 105 nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich  konkursach chóralnych. Były dyrygent Chóru „Con passione” w Wysokiej oraz Chóru im. I. Jana Paderewskiego w Szamocinie. Wiele kompozycji chóralnych Piotra Jańczaka zdobyło uznanie zostając utworami obowiązkowymi prestiżowych międzynarodowych konkursów chóralnych. Należą do nich m.in. konkursy w: Wenecji, Rzymie, Bonn, Riva del Garda, Helsingborg, Neuchatel. Autor „Missa Film Stetinum” na orkiestrę symfoniczną, chór męski oraz solistów, którego premiera odbyła się w 2016 roku w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie. Juror wielu konkursów chóralnych w kraju i za granicą.

W 2009 roku uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Obecnie – pracownik naukowy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego Bydgoszczy. Opiekun merytoryczny i realizator wielu projektów a’cappella i wokalno-instrumentalnych z Chórem Wydziałowym oraz Chórem Akademickim w/w uczelni. W 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Od 2019 roku dyrygent – pomysłodawca Polskiego Chóru Męskiego oraz Polskiego Chóru Kameralnego Polskiej Agencji Muzycznej – kontynuatorów tradycji śpiewu chórów wyrzyskich.

Współpracował z dyrygentami: Januszem Staneckim, Kai Bumanem, Krzysztofem Pendereckim, Jackiem Kraszewskim, Piotrem Wajrakiem, Jerzym Swobodą, Dainiusem Pavilionisem, Wojciechem Michniewskim, Rafałem Janiakiem, Nicolasem Hrudnikiem, Krzysztofem Herdzinem, Michałem Dworzyńskim.  Laureat wielu nagród indywidualnych.

SŁAWOMIR BRONK

Absolwent dyrygentury chóralnej, muzyki kościelnej (2006) oraz śpiewu solowego (dyplom z wyróżnieniem, 2015) w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Stopień doktora w zakresie dyrygentury uzyskał w 2011 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie, zaś doktora habilitowanego w 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

W 2006 roku powołał do życia Chór Kameralny Discantus, odnoszący sukcesy podczas konkursów i festiwali chóralnych w kraju i zagranicą. Na zamówienie Sławomira Bronka powstały liczne utwory na chór a cappella oraz wokalno-instrumentalne inspirowane folklorem kaszubskim lub do tekstów w tym języku. Ze swoimi zespołami wykonał kompozycje o charakterze sakralnym, takie jak: Kaszubskie Magnificat Michała Sławeckiego, Kaszubskie Te Deum Adama Diesnera, Kaszubskie Stabat Mater – Matczi serce i Missa Cassubiae Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Oddzielnym polem artystyczno-naukowych zainteresowań Sławomira Bronka jest semiologia gregoriańska, której zasady interpretacji poznawał podczas licznych seminariów i kursów we Włoszech, m.in. w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie. Z prowadzoną przez siebie studencką Scholą Cantorum gdańskiej Akademii Muzycznej podczas 65. Concorso Polifonico Internazionale Guido d’Arezzo uzyskał zwycięstwo w kategorii chorału gregoriańskiego. Sukces ten powtórzył z męskim zespołem Vox Intensa podczas Malta International Choir Festival 2017.

Jako wokalista i kameralista – kontratenor specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Brał udział w znaczących festiwalach muzycznych w kraju i zagranicą, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Forum Musicum we Wrocławiu, Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej. Koncertował z m.in. takimi zespołami jak: Wrocławska Orkiestra Barokowa, Kapela Świętogórska, Kapela Jasnogórska. Na stałe związany jest z białostockim Zespołem Muzyki Dawnej Diletto. Jako solista – kontratenor nie stroni od wykonawstwa muzyki współczesnej, ma na swoim koncie prawykonanie psalmów do tekstów w języku kaszubskim Anny Rocławskiej-Musiałczyk oraz Adama Diesnera. W maju 2019 roku brał udział w premierowym wykonaniu oratorium Marka Raczyńskiego pt. Angeli et Archangeli, wykonując partię Rafaela.

 

 

15 marca 2024