W Witrynie Sztuki prezentujemy pracę artysty fotografika - Sławomira Fiebiga.
SŁAWOMIR FIEBIG
Artysta fotografik (ZPAF), członek Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego i międzynarodowego stowarzyszenia diaporamistów AV-DIALOG, absolwent Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej, zasłużony fotograf-dokumentalista Solidarności.
Całe swoje życie poświęcił fotografii. O swoich początkach pisał tak:
Rodzina moja miała tradycje fotograficzne. Dziadek ze strony mamy (mieszkaniec Galicji) już przed I wojną wykonywał barwne przezrocza (autochromy), na materiałach fotograficznych, w które zaopatrywał się w stolicy (w Wiedniu). Niestety dorobek dziadka zaginął. Za młodu mój ojciec, w miarę wolnego czasu, też zajmował się fotografią.
Od dzieciństwa przyjaźniłem się z chłopcem z sąsiedniego domu, którego ojciec prowadził zakład fotograficzny. Sam zacząłem robić zdjęcia mając 9 lat. W 1962 roku wykonałem fotografię dokumentującą budowaną w Żerkowie wieżę telewizyjną. Pierwszym moim aparatem był Box-Tengor Zeissa wykonujący zdjęcia w formacie 6×9 cm. Pod koniec szkoły podstawowej, do której uczęszczałem w latach 1959 – 1967, dostałem od ojca aparat małoobrazkowy. Był to wspaniały, przedwojenny Contax I, który prawdopodobnie ojciec otrzymał na początku II wojny od partyzantów – w rewanżu za przekazywane im leki (pracował w aptece w Dukli).
Zbyt mało tu miejsca, by wyliczyć choć z grubsza wszystkie jego sukcesy. Spory rozgłos przyniosła mu diaporama o stanie wojennym „Zatrzymane zmiany” – wykorzystana została ona podczas gdańskich koncertów Jean Michel Jarre’a. Zainteresowania fotograficzne Sławomira Fiebiga rozwijały się dwutorowo. Czasy schyłku PRL-u rzuciły go w wir rejestracji reportażowej, równolegle jednak zajmował się fotografią estetyzującą, szczególnie w technikach specjalnych i druku artystycznego (serigrafii). Jego prace eksponowane były na wielu wystawach fotograficznych, a także publikowane w wydawnictwach albumowych.
Repertuar: