A
a

Projekty

2022 | II Ogólnopolskie Biennale Małej Formy…

Niezmiernie miło nam poinformować, ze Wejherowskie Centrum Kultury postanowiło zorganizować II edycję konkursu Biennale Małej Formy Ceramicznej!

Cele konkursu:

  1. Promocja i popularyzacja ceramiki unikatowej jako dziedziny sztuki i rzemiosła artystycznego.
  2. Kreowanie i wyróżnianie ciekawych postaw artystycznych. 3. Stymulacja wyobraźni, odkrywanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej.
  3. Promowanie twórczości artystycznej.
  4. Propagowanie współczesnych trendów i zjawisk artystycznych.
  5. Promocja umiejętności i talentu w zakresie prac ceramicznych oraz pomoc w rozwijaniu osobowości twórczej, kształcenia własnego języka wypowiedzi artystycznej.
  6. Inspiracja dla powstania nowych form wyrazu w zakresie prac ceramicznych.
  7. Poszerzanie wiedzy z zakresu warsztatu ceramicznego i wymiana doświadczeń.
  8. Rozwijanie kreatywności i kształtowanie umiejętności współzawodnictwa.
  9. Wyłonienie Uczestników Wystawy Głównej „II Biennale Małej Formy Ceramicznej”.

Przedmiotem konkursu jest mała forma ceramiczna nieprzekraczająca w żadnym ze swoich wymiarów – szerokość, głębokość, wysokość 15 cm. W przypadku, gdy praca przekroczy któryś z podanych wymiarów, nie zostanie dopuszczona do konkursu. Brak możliwości przekroczenia wymiarów tyczy się również kompozycji wieloelementowych – wymiar dotyczy całości kompozycji, a nie pojedynczych elementów. Dzieło zgłoszone do konkursu powinno być wykonane z gliny, wypalone. Szkliwienie nie jest wymagane. Konkurs ma formę otwartą, a prace mogą przedstawiać dowolną tematykę.

Konkurs odbędzie się w następujących kategoriach:

  • Kategoria I: biżuteria;
  • Kategoria II: forma użytkowa;
  • Kategoria III: forma rzeźbiarska.

Do udziału w konkursie zapraszamy osoby pełnoletnie czynnie uprawiające sztukę ceramiczną.

Konkurs składa się z dwóch etapów.

Pierwszym etapem jest wstępna kwalifikacja do konkursu. Uczestnik chcący wziąć udział w konkursie powinien W NIEPRZEKRACZALNYM TERMINIE DO 31.07.2022 r.:

  1. wypełnić kartę zgłoszeniową znajdującą się pod odpowiadającym właściwej kategorii linkiem (Uwaga! W przypadku zgłoszenia prac w dwóch kategoriach należy wypełnić karty zgłoszeniowe odpowiadające kategorii każdej z prac):

– Karta zgłoszeniowa – Kategoria I: biżuteria

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd2CCG7eJuIu7QUj8UA_rjGIMvWYEreHZPjWGlI2EcrvTTqmA/viewform?usp=sf_link

– Karta zgłoszeniowa – Kategoria II: forma użytkowa

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfCMevHAztb2v4jT9i9kUpche0yDIZTzYyD5EAdQajnHPKsSA/viewform?usp=sf_link

– Karta zgłoszeniowa – Kategoria III: forma rzeźbiarska

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfYK2hZx2vUbUE2nH6jSIy2xS7OiULKtdLUZCYWLWxW4suEkQ/viewform?usp=sf_link

  1. przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: biennale@wck.org.pl:

– dokumentację fotograficzną zgłaszanych prac wykonanych z każdego profilu na naturalnym tle (biały lub szary) tj. do 5 zdjęć jednego obiektu ok. 2400/1600 pixels – 300 dpi, w formacie jpg., każde z nich nie może przekroczyć 5MB – na podstawie, której przeprowadzona zostanie kwalifikacja do drugiego etapu konkursu;

– potwierdzenie przelewu opłaty za udział w konkursie (70 zł od uczestnika) na rachunek bankowy Organizatora.

Zachęcamy do zapoznania się z regulaminem konkursu, zawierającym szczegóły.

_____________________________________________________________________

Niezwykle cieszy nas olbrzymie zainteresowanie konkursem i fakt, że nadesłano prace z całego kraju. Jurorzy mieli nie lada wyzwanie, bo poziom uczestników był nad wyraz wysoki. Rywalizowano w trzech kategoriach: biżuteria, forma użytkowa i forma rzeźbiarska.

Do konkursu zgłoszono: 112 prac, 80 artystów:

Kategoria I: biżuteria – 17 prace;
Kategoria II: forma użytkowa – 42 prace;
Kategoria III: forma rzeźbiarska – 53 prace;

Do II etapu przeszło łącznie 55 prac, 47 artystów:

Kategoria I: biżuteria – 8 prac;
Kategoria II: forma użytkowa – 20 prac;
Kategoria III: forma rzeźbiarska – 27 prac;

Ostatecznie na Wystawie Głównej zaprezentowano 54 prace, 46 artystów:

Kategoria I: biżuteria – 8 prac;
Kategoria II: forma użytkowa – 20 prac;
Kategoria III: forma rzeźbiarska – 26 prac

Komisja konkursowa postanowiła przyznać następujące NAGRODY:

Kategoria I: biżuteria

Tytuł: Brosza ceramiczna, Autor: Artur Wąsowicz – nagroda w kwocie 1500 zł brutto

Komisja postanowiła dodatkowo przyznać Wyróżnienie honorowe w danej kategorii:

Tytuł: Omotane, Autor: Eva Stramska Srníková

Kategoria II: forma użytkowa

Tytuł: PORCELAIN HARP, Autor: Magdalena Maros – nagroda w kwocie 1500 zł brutto

Komisja postanowiła dodatkowo przyznać Wyróżnienia honorowe w danej kategorii:

Tytuł: Struktury natury, Autor: Marcin Marciniak

Tytuł: Zestaw naczyń „PakRo”, Autor: Marika Bider

Tytuł: Czajnik, Autor: Dominika Pinczak

Kategoria III: forma rzeźbiarska

Tytuł: Kompozycja, Autor: Beata Bogucka – nagroda w kwocie 1500 zł brutto

Komisja postanowiła dodatkowo przyznać Wyróżnienia honorowe w danej kategorii:

Tytuł: Small Mountain, Autor: Katarzyna Miściur

Tytuł: Świątynia II, Autor: Katarzyna Gliwa

Tytuł: Intruzje, Autor: Magdalena Łysiak

Nagroda Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie – Grand Prix w kategorii „Mała forma ceramiczna”

Tytuł: Laboratorium kiszenia, Autor: Filip Brzyski – nagroda w kwocie 3000 zł brutto

KOMISJA KONKURSOWA

dr hab. Katarzyna Handzlik, prof. UŚ

Absolwentka wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wydziału Ceramiki i Szkła. Doktor habilitowana sztuki. Zawodowo związana z Uniwersytetem Śląskim. W Instytucie Sztuk Plastycznych Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji prowadzi autorską pracownię Sztuki Przedmiotu. Jej twórczość skupiona jest wokół działań przestrzennych; ceramiki, asamblażu oraz ready mades, ponadto zajmuje się kolażem i małą formą graficzną, w szczególności ekslibrisem.

Swoje prace prezentowała na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych w Polsce, Danii, Finlandii i Wielkiej Brytanii, uczestniczyła w wielu międzynarodowych prezentacjach sztuki w Europie, Azji i USA. Laureatka nagród i wyróżnień w konkursach międzynarodowych.

Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Deutsche Exlibris Gesellschaft.

Kontakt:

katarzyna.handzlik-bak@us.edu.pl

katarzyna handzlik.bak@gmail.com

Instagram: katarzyna.handzlik.artwork | katarzyna.handzlik.exlibris | facebook.com/katarzyna.handzlik.artwork

dr hab. Joanna Teper, prof. ASP – Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Wydziału Ceramiki i Szkła. Prowadzi  Pracownię Technologii i Technik Ceramicznych w Malarstwie na Wydziale Ceramiki I Szkła na macierzystej uczelni. Brała udział w 85 wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą oraz 7 indywidualnych. Finalistka 17 zagranicznych i 9 krajowych konkursów plastycznych. Zajmuje się ceramiką artystyczną, w której eksploruje ceramiczną powierzchnię traktując ją jako przestrzeń malarskiej i graficznej ekspresji, malarstwem, projektowaniem biżuterii.

Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień, m.in.: Grand Prix w kategorii Design i nowe formy w ceramice na Międzynarodowym Konkursie ceramicznym: 92’CONCURSO INTERNACIONAL ALFARERIA Y CERAMICA – LA RAMBLA’ 2022, La Rambla , Hiszpania; Nagroda miasta Höhr-Grenzhausen na Międzynarodowym Konkursie ceramicznym: „Schmuck & Knöpfe ” Muzeum Ceramiki Westerwald, Höhr-Grenzhausen, Niemcy (2022); Audience Favorite Prize Award and Honorable Mention for the best painted vase-16’th International Porcelain Overglaze Painting Symposium TOGETHER’2017, Latvia.

www.joannateper.com

mgr Alicja Buławka-Fankidejska – Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom  w pracowni prof. Sławoja Ostrowskiego w 2010 roku, aneks Ceramika Artystyczna w pracowni prof. Teresy Klaman. Od 2013 roku asystent w Pracowni Ceramiki Artystycznej na Wydziale Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Zajmuje się głównie ceramiką artystyczną, porusza się w alternatywnych metodach wypalania ceramiki. Fascynuje ją eksperymentatorskie podejście do działań twórczych związanych z ceramiką. Wraz z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku organizuje i prowadzi plener „Ceramika alternatywnie”.

Jest laureatką m.in.: wyróżnienia (2013) i Nagrody Głównej – Award of Excellence za pracę ceramiczną „Into the Wild” w Cluj International Ceramics Biennale, Museum of Art, Cluj – Napoca, Rumunia w 2015 roku; brała udział w wystawie pokonkursowej „Best 2015” w Galerii Gallatea w Bukareszcie; laureatka Nagrody Rektora ASP w Gdańsku w 2015 i 2021 roku.

Prezentowała swoje obiekty ceramiczne na wystawach indywidualnych w Polsce. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych m.in.: Gdańskim Biennale Sztuki (2017, 2020) wystawie jubileuszowej gdańskiej ASP pt: „Metafora i Rzeczywistość” (2015), Triennale Ceramiki w Bolesławcu (2018), Concurs de Ceramica de l’ Alcora w Hiszpanii (2019), cyklu wystaw zbiorowych „Metal Art” na Litwie (2019),  III Latvia Ceramics Biennale. Martinsons Award (2021), „The Matter of Space” wystawie zbiorowej polskich artystów związanych z ceramiką, Mark Rothko Art Center, Daugavpils, Łotwa oraz plenerach: m.in.: International Ceramics Symposium Olomouc (Czechy) 2021, International Ceramic Art Symposium „Ceramic Laboratory”, Daugavpils, Łotwa (2022).

Brała udział w projekcie „Organizacja, przygotowanie i przeprowadzenie projektu nadania dekoracji artystycznych zespołowi elewacji kamienic w obszarze Głównego Miasta w Gdańsku”, realizacja obiektów ceramicznych i aluminiowych na elewacjach kamienic na ul. Ogarnej, Szerokiej, Rybackie Pobrzeże oraz na ul. Świętojańskiej w Gdańsku (2014-18).

II-BIENNALE-MALEJ-FORMY-CERAMICZNEJ-REGULAMIN.pdf